Souhrnná reflektivní zpráva výsledkového indikátoru 5 25 10

27.04.2022
Název školy, příjemce  Základní škola, Ostrava-Poruba, A. Hrdličky 1638, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_063/0015940
Název projektu Škola otevřená světu II (Open world school)
Počet vykazovaných pracovníků v 5 25 10 21
 
Souhrnná reflektivní zpráva
(Uveďte souhrnnou reflektivní zprávu na základě všech záznamů v portfoliích podpořených pracovníků, kteří v praxi uplatnili získané znalosti a dovednosti v rámci projektu.)
2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin – varianty mimo inkluzi
 
Reflexe všech pedagogických pracovníků potvrdila přínosnost aktivit i dalšího vzdělávání. Pedagogové nabyli nový pohled na výuku a inspirovali se v mnoha oblastech.
 
Vzhledem k zaměření školy bylo vzdělávání nejvíce zastoupeno v oblasti rozvoje jazykového vzdělávání v cizích jazycích vyučovaných na škole. Semináře byly koncipovány jako intenzivní forma výuky anglického a německého jazyka. Cílem bylo podpořit efektivní komunikaci v cizím jazyce a rozvíjet komunikační kompetence pedagogů s dalším využitím ve výuce a v jejich přímé souvislosti jazykové kompetence žáků.
 Pedagogové získali spoustu nových tipů do výuky, rozšířili si své znalosti v oblasti metodiky cizího jazyka, komunikativní znalosti a dovednosti, seznámili se s novinkami rozvíjejícími jednotlivé jazykové kompetence, osvojili si nové online nástroje a aplikace dobře využitelné také při distanční výuce. Součástí vzdělávání byly také návody, jak podporovat čtenářskou gramotnost při výuce cizích jazyků, jak motivovat žáky k četbě, analyzovat texty i písně. Pedagogové se také seznamovali s didaktickými hrami, pracovali s konkrétními možnostmi hodnocení práce žáků, využití QR kódu, různorodému využití rutinních konverzačních drilů, s množstvím mnemotechnik, které jsou dobře využitelné pro rychlé opakování a upevnění slovní zásoby, pro párovou i skupinovou práci. Pedagogové se učili budovat frazeologické minimum u vybraných ročníků, pracovali s hudebními ukázkami a získali nové podněty k výuce reálií cizích zemí. Pozornost byla také věnována rozvoji písemných dovedností a tipům využitelným ve výuce.
Ze seminářů si pedagogové odnesli zásobník forem výuky, ze kterých lze dlouhodobě čerpat. Přínosné bylo také seznámit se s doporučenými internetovými zdroji, uplatnění You Tube ve výuce a mnoha dalšími odkazy.
Velká pozornost byla také věnována využití digitálních nástrojů při jazykové výuce. Vzdělávání bylo také zaměřeno na moderní metody výuky správné výslovnosti.
 
 
Pedagogové využívají nabyté znalosti a dovednosti při výuce anglického a německého jazyka na I. I II. stupni ZŠ. Nové náměty byly také sdíleny s dalšími vyučujícími cizích jazyků na pravidelných schůzkách předmětové komise cizích jazyků.
Pedagogové se také vzdělávali v oblasti polytechnického vzdělávání a získali nové náměty ve výtvarném tvoření. Načerpali inspiraci a nové postupy při provedení výtvarných projektů, naučili se používat nové techniky, pracovali s experimentem a prožitkem ve výtvarné tvorbě, inspirovali se různými výtvarnými styly a novými způsoby práce.
Další důležitou oblastí bylo také využití ICT ve výuce, získání nových poznatků, výukových metod a jejich zařazení v běžných prezenčně vedených hodinách, ale také při distanční výuce. Vyučující se seznámili s didaktickými hrami, s využitím elektronických učebnic a encyklopedií, využitím grafiky, vytvářením prezentací, využitím Power Pointu aj. Vzdělávání směřovalo k prohloubení pedagogických a žákovských kompetencí.
 
2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin
 
Vzdělávání vychovatelek ŠD probíhalo ve třech oblastech – čtenářská gramotnost, matematická gramotnost a ICT. Vychovatelky ŠD získaly mnoho námětů, jak vnést tyto gramotnosti do kroužků a celodružinových aktivit. Naučily se využívat nové hry, doplňovačky, hlavolamy, křížovky, deskové hry, hry zaměřené na základy finanční gramotnosti, komunikační hry s otázkami, logické hry s návrhy řešení apod.
Seznámily se s technikami rozvíjení čtenářské gramotnosti, získaly tipy na zajímavé texty, vhodné aktivity pro čtenářské dílny, motivační aktivity a techniky vyhledávání informací v různých typech textů, pracovaly na propojení s dalšími předměty ve volnočasových aktivitách (ilustrace obalu knihy, poznávání žánrů atd.)
Nabyté poznatky pak průběžně využívají v jednotlivých odděleních ŠD a při celodružinových aktivitách žáků.
 
[1] Ve vzoru dokumentu je využíváno termínu „škola“. Pokud je dokument dokládán pro školní družinu, školní klub, nebo středisko volného času, míní se „školou“ školské zařízení.
[2] Uveďte souhrnný počet vykazovaných pracovníků. Pracovník se vykazuje v rámci projektu pouze jednou, a to ve chvíli, kdy u této osoby bylo ukončeno zapojení v rámci projektu.
[3] Příjemce má možnost zpracovat souhrnnou reflektivní zprávu připravenou z dílčích záznamů pracovníků zapojených do projektu nebo může přiložit nakopírované záznamy přímo z portfolií zapojených pracovníků.