Cestujeme po Evropě – projektová výuka k Evropskému dni jazyků

29.09.2023
V úterý 26. 9. 2023 si žáci třetích, čtvrtých a pátých tříd připomněli Evropský den jazyků formou zábavného dopoledne. Cílem projektu bylo postupně navštívit osm evropských zemí, získat povědomí o jejich zajímavostech, splnit zadané úkoly vztahující se vždy k dané zemi a podpořit týmovou práci. Po rozhlasové relaci se všichni cestovatelé sešli ve vestibulu školy, kde byli seznámeni s organizací projektu, poučeni o bezpečnosti a pravidlech chování. Poté se jednotlivé skupiny (třídní kolektivy) přesunuly do svých tříd, kde si žáci vyrobili Europasy pro sběr razítek a v 8.30 se podle připraveného harmonogramu vydali na cestu Evropou.
  • V Itálii si žáci v družstvech vyrobili mini pizzu, skládali obrázek Benátek a seznámili se z nejznámějšími místy této země.
  • Ve Francii se dověděli zajímavosti o zemi i Eiffelově věži, kterou si ve zmenšeném 3D modelu poskládali. Učili se pozdravy, tudíž odcházeli se zvoláním "au revoir"!
  • Na Slovensku si žáci nejdříve poslechli státní hymnu, do které doplňovali chybějící text. Po sdělení základních informací a zhlédnutí dokumentu o krásách země vyplňovali ve skupinách soutěžní kvíz. Na závěr se snažili přeložit několik slovenských slovíček.
  • V České republice si vyzkoušeli metodu skládankového čtení o českém národním stromu. Po přečtení a následném sdílení přečteného ve skupinkách si každý žák nakreslil svou představu lípy.
  • Nizozemsko si žáci nejdříve pomocí atlasu vyhledali na slepé mapě, poté se v pracovních listech seznamovali s jeho zajímavostmi. Rovněž řešili matematické příklady.
  • Belgii navštívili Europarlament a naučili se píseň Are you sleeping vždy ve třech evropských jazycích.
  • Rakousku žáci po působivém úvodu o zajímavostech země skládali za doprovodu Malé noční hudby puzzle s motivem rakouské sladkosti, Mozartovými koulemi.
  • Anglie prověřila paměť při Kimově hře. Žáci si měli během jedné minuty zapamatovat co nejvíce z 22 symbolů této země napsaných v českém i anglickém jazyce. Další specifika se pak snažili přiřadit k zemím, pro něž jsou typické.
Po procházce všemi zeměmi se cestovatelé vrátili do svých tříd ke zhodnocení projektového dne. Většina žáků byla s průběhem i jednotlivými aktivitami spokojena, líbila se jim především pestrost činností. Celá akce byla ukončena hromadným zpěvem písně Are you sleeping v českém, polském, německém, francouzském a anglickém jazyce.
              
 Mgr. Irena Wolkowinská