ZŠ A. Hrdličky 1638
Buď oukej na netu
Poskytnutí účelového neinvestičního příspěvku SMO
Projekt byl realizován v období od 1.1.2023 do 31.5.2023. V rámci projektu pracovala skupina Peer aktivistů složená z řad žáků devátého ročníku na přípravě a realizaci Peer programu k prevenci kyberšikany u mladších spolužáků čtvrtého a pátého ročníku.
Na přípravě pracovali průběžně od ledna do května 2023 pod vedením Mgr. Petry Trunkátové. Na šesti společných schůzkách promýšleli strukturu obou částí programu s rozdělenými rolemi jednotlivých aktivistů s využitím metody brainstorming, myšlenkových map, tematických her, zábavných úkolů, prezentací i filmových ukázek.
Celkově se uskutečnilo 8 přípravných setkání se žáky devátého ročníku. Ve svém volném čase pak pracovali na prezentacích a tvorbě certifikátů pro žákovské kolektivy. Během přípravy se také věnovali vlastním prezentačním schopnostem a učili se navzájem i zastoupit během prezentací a práce s dětmi.
Peer program byl realizován v těchto dnech v konkrétních třídních kolektivech:
26.1.2023 IV.A
27.1.2023 IV.B
9.2.2023 V.B, V.C
18.5.2023 V.B
19.5.2023 V.C
25.5.2023 IV.A
26.5.2023 IV.B
Do Peer programu vylo zapojeno celkem 90 žáků I. stupně a 8 žáků (Peer aktivistů) II. stupně.
V 1. části programu peer aktivisté zjišťovali a zhodnocovali znalosti a postoje žáků, jejich představu o projevech, formách a technických prostředcích kyberšikany a možnostech prevence a řešení. Bylo využito i možností propojení s filmem a děti samy názorově vstupovaly do jednotlivých částí filmu a vyjadřovaly své postoje k daným situacím. V první části Peer programu jsme přivítali 2 návštěvy. Části programu se zúčastnili předseda Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy p. David Kaszper a místostarostka ÚMOb Poruba Mgr. Martina Dušková.
Ve 2. části se Peer aktivisté zaměřili na návyky a postoje získané v 1. části programu, na dodržování informační bezpečnosti a ochranu soukromí žáků jako prvku primární prevence. Žáci byli seznámeni s tím, kam se mohou v případě kyberšikany obrátit, byl jim zopakován postup včetně možnosti obrátit se na Linku bezpečí. Byla nasimulována modelová situace, kdy si žáci sami vyzkoušeli rozhovor s Linkou bezpečí v podobě situačních rozhovorů. Tato praktická část byla velmi pozitivně vnímána všemi žáky.
Žáci byli požádáni o zpětnou vazbu k programu v podobě smiles😊 a 99,9 % žáků hodnotilo program pozitivně a během jednotlivých setkání spolupracovali. Bylo viditelné, že informace předané staršími spolužáky vnímají jinak a jsou otevřenější.
Vytyčený cíl seznámit mladší spolužáky s problémem kyberšikany, naučit je správně se zachovat, reagovat na možné situace, vyrovnat se s nimi a znát možnosti, kam se při problémech obrátit, se jednoznačně podařilo. Stejně tak i pozitivně ovlivnit mladší spolužáky bez přítomnosti dospělých. Na posledních schůzkách bylo také ověřeno, jaké konkrétní pozitivní postoje si mladší žáci z programu odnesli.
Peer program byl jednoznačně přínosem také pro žáky 9. ročníku, kteří se naučili týmové spolupráci, vyhledávat informace, zvládli prezentovat své nápady a myšlenky na veřejnosti, komunikovat s mladšími spolužáky, rychle řešit problém, vzájemně se podporovat a svoji práci také prezentovat a předávat dále. Velmi důležitá byla také jejich osobní zkušenost, kterou vložili do programu.
V Ostravě-Porubě, 31.5.2023 Mgr. Petra Trunkátová